Opiekunka dziecięca zajmuje się sprawowaniem fachowej opieki nad małymi dziećmi
od 0-4 roku życia. Zadaniem opiekunki jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa dziecka oraz zaspokajanie jego potrzeb. Opiekunka wykonuje codzienne czynności związane
dziecka – odpowiada za jego higienę, kąpiele, mycie, przewijanie, przebieranie, czesanie, pielęgnację środkami kosmetycznymi. Odpowiada również za prawidłowe odżywianie dziecka, podawanie leków jeśli zachodzi taka konieczność, wykonywanie zabiegów rehabilitacyjnych
rodziców.
uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka właściwy dla wieku dziecka oraz zagwarantowanie wypoczynku na świeżym powietrzu. Zawód opiekunki dziecięcej jest zajęciem dla osób, które lubią pracę
dobry kontakt. Od opiekunki oczekuje się przede wszystkim odpowiedzialności, spokoju, opanowania, łagodności, ale równocześnie pewnego zdecydowania, potrzebnego do zapanowania nad dziećmi oraz cierpliwości. Ważna jest również umiejętność szybkiego nawiązania kontaktu
go, tak aby dziecko było zajęte przez dłuższy czas. Istotna jest więc kreatywność opiekunki, potrzebna przy organizacji czasu wolnego oraz podzielna uwaga.
rodzaju ośrodkach, które zajmują się opieką nad dziećmi (zarówno pełnosprawnymi, jak
do opieki nad dziećmi.
Istotą pracy zawodowej opiekunki środowiskowej jest świadczenie usług opiekuńczych. Opiekunka środowiskowa pomaga osobie podopiecznej
osoby podopiecznej, mobilizuje osobę podopieczną do aktywnego spędzania czasu wolnego, rozwijania zainteresowań
samodzielności życiowej. Zakres działań zawodowych opiekunki wymaga posiadania określonych kompetencji personalnych
Technik masażysta
Masażysta stosuje wszystkie metody
i techniki masażu oraz zabiegi, które usprawniają leczenie
i rehabilitację ludzi chorych,
a także relaksują
i odmładzają zdrowych. Technik masażysta to średni personel medyczny, wykonuje masaż medyczny, sportowy, kosmetyczny
i profilaktyczny. Technik masażysta musi posiadać biegłą znajomość podstaw teoretycznych
i sprawność manualną. Wykonuje podstawowe ćwiczenia lecznicze, uwzględniając aktualny stan zdrowia, potrzeby
i możliwości pacjenta. Technik masażysta może pracować jako członek zespołu rehabilitacyjnego bądź świadczyć usługi indywidualnie. Najpopularniejsze miejsca pracy dla masażystów to: szpitale, przychodnie rehabilitacyjne, gabinety fizjoterapeutyczne, sanatoria, hotele
i gabinety odnowy biologicznej, ośrodki SPA, prywatne gabinety masażu lub jako masażysta drużyny sportowej.
Technik usług kosmetycznych
Technik usług kosmetycznych przeprowadza diagnozę kosmetyczną oraz wykonuje zabiegi z zakresu kosmetyki pielęgnacyjnej (zachowawczej), leczniczej i upiększającej w obrębie twarzy i całego ciała oraz zabiegi fizykoterapeutyczne. Udziela porad z zakresu kosmetyki zachowawczej
i zdobniczej. Organizuje i prowadzi gabinet kosmetyczny. Sporządza
i stosuje środki niezbędne do wykonywania zabiegów kosmetycznych. Przeprowadza pielęgnację i upiększanie oczu, różnych rodzajów cery oraz całego ciała. Wykonuje manicure i pedicure. Prowadzi pielęgnację skóry głowy i włosów.
Specyfika tego zawodu polegająca na kontakcie z ludźmi wymaga szczególnych cech charakteru, predyspozycji psychofizycznych oraz wysokiej kultury osobistej. Kosmetyczka prowadząca własną działalność jako przedsiębiorca, musi wykazać się umiejętnościami zarządzania salonem kosmetycznym oraz zarządzania personelem.
Terapeuta zajęciowy
Zawód terapeuty zajęciowego należy do grupy zawodów medycznych, które są coraz częściej poszukiwane na dzisiejszym rynku pracy, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Terapeuta zajęciowy jest osobą prowadzącą różne formy i techniki terapii zajęciowej, polegającej na aktywizowaniu osób wykluczonych (chorych, niepełnosprawnych, starszych
i zaniedbanych) w życiu społecznym.
Terapia zajęciowa ma na celu pomoc w procesie leczenia i rehabilitacji chorych oraz przeciwdziałanie powstawaniu przewlekłego stanu chorobowego lub kalectwa. Terapeuta zajęciowy zapewnia swoim podopiecznym celowe zajęcia, które mają dla nich dużą wartość zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Dzięki prowadzonej przez niego terapii, osoby chore
i niesamodzielne mogą na nowo nauczyć się funkcjonowania w społeczeństwie i dostają szansę na usamodzielnienie. Terapeuta zajęciowy poprzez swoje zachowanie dba o dobro pacjenta, dając mu oprócz ćwiczeń również wsparcie psychiczne.
Terapeuta zajęciowy powinien posiadać uzdolnienia artystyczne i manualne. W trakcie nauki terapeuta zajęciowy zdobywa wiedzę na temat metod organizowania czasu wolnego osobom chorym i z różnym stopniem niepełnosprawności oraz odnajdywania się w nowej sytuacji życiowej spowodowanej urazem lub chorobą. Terapeuci zajęciowi mogą podjąć zatrudnienie w placówkach rehabilitacji, szpitalach psychiatrycznych, sanatoriach, domach dziennego pobytu, domach pomocy społecznej, klubach seniora i innych placówkach ochrony zdrowia i pomocy społecznej.
Higienistka stomatologiczna
Zawód higienistki stomatologicznej oficjalnie
w Polsce istnieje od 1975 roku. Absolwentki kierunku od początku znajdowały zatrudnienie
w placówkach państwowych
i prywatnych. Zawód higienistki zawsze związany był szczególnie ze specjalnością periodontologiczną
w stomatologii oraz
z profilaktyką indywidualną
i grupową szczególnie
w przedszkolach i szkołach. Higienistka stomatologiczna dzisiaj współpracuje głównie bezpośrednio
z lekarzem dentystą
w zakresie, wykonywania zabiegów profilaktyczno-leczniczych, które wykonuje samodzielnie na zlecenie
i pod nadzorem lekarza dentysty,
w szczególności: wykonuje wstępne badania diagnostyczne, higienizację pacjentów
w różnym wieku, dobiera środki do prawidłowego utrzymania zdrowia jamy ustnej, prowadzi porady dietetyczne,
a także wykonuje zabiegi takie jak: piaskowanie, polerowanie, skalingi nad
i poddziąsłowe, lakierowanie
i lakowanie uzębienia
w zakresie profilaktyki kariologicznej, impregnacje zębów mlecznych
u dzieci, dopasowywanie wypełnień do zgryzu, wykańczanie
i polerowanie wypełnień amalgamatowych.
W swojej pracy wykorzystuje nowoczesny sprzęt stomatologiczny spełniający najnowsze wymagania. Przygotowuje pacjenta do zabiegu stomatologicznego oraz przekazuje zalecenia przedzabiegowe
i pozabiegowe w formie ustnej
i pisemnej. Obserwuje parametry życiowe pacjenta
w trakcie i po zabiegu. Współpracuje
z lekarzem dentystą
w czasie udzielania pierwszej pomocy. Sporządza dokumentację pacjenta na zlecenie lekarza dentysty,
w trakcie i po zabiegu. Stosuje przepisy prawa dotyczące realizacji zadań zawodowych. Ponadto współpracuje m.in. ze stacją sanitarno – epidemiologiczną, pracownią techniki dentystycznej
i poradnią radiologiczną. Absolwent
w zawodzie higienistka stomatologiczna zgodnie
z posiadaną wiedzą
i umiejętnościami przygotowany jest także do wykonywania czynności administracyjnych
i prowadzenia dokumentacji związanej
z funkcjonowaniem gabinetu stomatologicznego, wykorzystując techniki komputerowe oraz obsługując specjalistyczne programy stomatologiczne.
Higienistka stomatologiczna posiada przygotowanie do pracy
w gabinetach różnych specjalności stomatologicznych. Zawód wymaga wysokiej kultury osobistej, sprawności manualnej, spostrzegawczości, dokładności
i samodzielności w realizacji zadań zawodowych. Higienistka stomatologiczna może podejmować pracę
w gabinetach dentystycznych oraz gabinetach profilaktyki prozdrowotnej
i pomocy przedlekarskiej
w przedszkolach i szkołach. Stosuje przepisy prawa dotyczące dostępu do dokumentacji medycznej. Sporządza dokumentację elektroniczną wykonanych badań radiologicznych
w gabinecie dentystycznym oraz sporządza terminarz przyjęć pacjentów.
Technik administracji
Technik administracji zajmuje się pracami związanymi
z gromadzeniem oraz obiegiem dokumentacji i informacji zgodnie
z instrukcją kancelaryjną w urzędach administracji publicznej
i w przedsiębiorstwach, w tym informacji o charakterze ekonomicznym
i statystycznym. Sporządza sprawozdania i protokoły posiedzeń
i zebrań. Ważnymi zadaniami technika administracji są: opracowywanie projektów aktów administracyjnych , prowadzenie postępowania kończącego się wydaniem decyzji administracyjnej
a także przygotowywanie projektów umów cywilnoprawnych. Technik administracji zajmuje się również planowaniem i organizowaniem narad, zebrań, konferencji
i sesji. Prowadzi podstawową dokumentację księgową, planuje koszty i przychody, gospodaruje majątkiem oraz nadzoruje innych pracowników.
Rejestratorka / sekretarka medyczna zajmuje się pracami związanymi z gromadzeniem oraz obiegiem dokumentacji medycznej pacjentów i informacji zgodnie z instrukcją kancelaryjną, wykonuje prace biurowe, sporządza dokumenty oraz nadzoruje harmonogram przyjmowania pacjentów. Rejestratorka medyczna obsługuje pracę rejestracji w szpitalach, przychodniach
i zakładach opieki zdrowotnej, potrafi prowadzić podstawową dokumentację księgową, planować koszty i przychody, gospodaruje majątkiem oraz nadzoruje innych pracowników. Potencjalne miejsca pracy to szpitale, przychodnie, zakłady opieki zdrowotnej, biura i urzędy.